
W czasach kiedy technologia rozwija się dynamicznie sprawdzenie prognozy pogody nie stanowi najmniejszego problemu. Powstało wiele aplikacji, prostych w użyciu, które natychmiast informują nas o temperaturze, opadach czy innych warunkach pogodowych, w każdej możliwej lokalizacji, z nawet tygodniowym wyprzedzeniem. Z powodu tych uproszczeń rzadko zdarza się, aby ludzie korzystali z barometru. Okazuje się, że urządzenie to może świetnie spełniać się w roli lokalnego synoptyka.
Barometr wykonuje pomiary ciśnienia atmosferycznego, czyli „waży” powietrze na danej powierzchni. Prototyp barometru został wynaleziony w 1643 roku przez włoskiego fizyka Torricellego. Składał się on z małej miseczki wypełnionej rtęcią oraz rurki, w której znajdowała się próżnia. Pod wpływem ciśnienia atmosferycznego rtęć miała utrzymywać się w rurce, im wyższe ciśnienie, tym słup rtęci stawał się wyższy.
Obecnie na statkach lub jachtach barometry pełnią głównie funkcję ozdobną. Jednak świetnie sprawdzają się jako wskaźniki zmienności pogody. Na tarczy tych urządzeń wartości podane są w milibarach (1 mbar=1 hPa), zazwyczaj w zakresie od 950 mbar do 1050 mbar, przy czym przeciętne ciśnienie atmosferyczne na poziomie morza wynosi 1013 mbar. Tarcza jest również podzielona na trzy sektory (ang. rain, change, fair – czyli deszcz, zmiana i ładna pogoda), które na podstawie aktualnego ciśnienia określają czy warunki pozostaną deszczowe, czy też poprawią się, lub na odwrót – czy ulegną pogorszeniu. Dzięki temu barometry w bardzo prosty sposób potrafią zapowiedzieć pogodę. Jeśli ciśnienie wzrasta oznacza to, że warunki atmosferyczne dążą ku polepszeniu, natomiast jeśli spada można spodziewać się zachmurzonego nieba oraz deszczu. Tempo zmian ciśnienia również sugeruje jak szybko pogoda może ulec zmianie.
Taki system przewidywania pogody wspaniale sprawdza się na morzu, gdzie warunki niespodziewanie i dynamicznie zmieniają się, a dostęp do internetowej prognozy może być utrudniony. Umiejętne korzystanie z tradycyjnych urządzeń, służących do pomiaru i badania warunków atmosferycznych, nie tylko barometrów, ale również termometrów, psychrometrów, wiatromierzy czy wiatrowskazów oraz biegłość w identyfikowaniu chmur umożliwia marynarzom bezpieczny rejs i pozwala uniknąć niebezpieczeństw sztormów.