
Każda pora roku charakteryzuje się inną temperaturą, a co za tym idzie – innymi potrzebami społeczeństwa, zmagającym się z czy to mroźnymi wiatrami czy strugami potu ściekającymi z czoła. Po ciężkiej, pełnej narzekań drodze do pracy, szkoły czy sklepu każdy oczekuje, że znajdzie się w wygodnym pomieszczeniu o odpowiedniej temperaturze. Są miejsca, w których utrzymanie komfortowych warunków jest szczególnie ważne, jak np. miejsca pracy czy placówki ochrony zdrowia, które poza pracownikami odwiedzają również pacjenci.
Zasady BHP w każdym zawodzie są ściśle określone, dotyczą one również mikroklimatu panującego w pomieszczeniach pracowniczych. Szczególnie restrykcyjne reguły wprowadza się w placówkach medycznych – przychodniach, gabinetach, klinikach czy szpitalach, dbając w ten sposób o bezpieczeństwo personelu oraz pacjentów. Temperatura w budynku nie może przekraczać 26°C. Z tego powodu należy również zainstalować żaluzje lub rolety, które zapobiegną nadmiernemu nagrzewaniu pomieszczeń przy pełnym słońcu. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury warto również zaopatrzyć się w prawidłowo funkcjonującą klimatyzację oraz system wentylujący, które skutecznie ochłodzą placówkę podczas upałów. Latem powinno się zadbać o wystarczające ilości wody pitnej dla pracowników, a także o ich lekki ubiór.
Przepisy mówią również o dolnej dopuszczalnej wartości temperatury w placówkach pracowniczych, wynosi ona przeważnie 20°C. Może zmieniać się w zależności od tego, jaki rodzaj pracy jest wykonywany w danym pomieszczeniu. W przypadku pracy siedzącej minimalna wartość temperatury powinna wynosić 20°C przy lekkim wysiłku, a przy średnim -19°C. Natomiast przy pracy stojącej oraz chodzącej wynosi ona kolejno 19, 17 oraz 12°C zależnie wymagań zawodu. Właściciel musi podjąć środki, aby utrzymać odpowiednią temperaturę. Zimą ważne będzie ogrzewanie, ale również nawilżacze, aby powietrze nie okazało się zbyt suche. W celu kontroli temperatury w miejscu pracy warto zakupić czujniki, których zadaniem będzie monitorowanie warunków oraz generowanie powiadomień w razie przekroczenia wcześniej ustalonych wartości. Termometry należy rozmieścić w sposób przemyślany, aby żadne pomieszczenie nie zostało pominięte.