W trosce o sztukę

galeria

Na kartach historii zapisało się wielu artystów na przestrzeni wieków – od sztuki prehistorycznej, starożytnej i średniowiecznej, przez dziewiętnastowieczny realizm i impresjonizm, aż do sztuki współczesnej. Wiele dzieł, mających setki, a nawet tysiące lat, możemy podziwiać w muzeach i galeriach, dlatego, że zachowały się w bardzo dobrym stanie, ale również ze względu na dokładne procedury konserwacyjne tych eksponatów.

Zabiegi konserwacyjne można podzielić na chemiczne oraz fizyczne. Najistotniejszą regułą, którą kierują się konserwatorzy jest możliwie jak najmniejsza interwencja w dzieła sztuki podczas procedury konserwacyjnej, a także jej ewentualna odwracalność. Najbardziej podstawowym zabiegiem jest oczywiście rutynowe usuwanie kurzu, który ma tendencje do zbierania się na wielu powierzchniach, w różnych zakamarkach, szczególnie na odwrocie obrazu. Wskazane jest regularne, delikatne odkurzanie eksponatów. Warstewka kurzu, zawierająca zanieczyszczenia, powoduje matowienie i niszczenie obrazu. Wieloletnie dzieła z biegiem czasu ulegają odbarwieniu, aby je odrestaurować należy usunąć poprzednią warstwę lakieru rozpuszczalnikami i nałożyć nową. Powinno się zwrócić uwagę na odpowiednie dobranie rozpuszczalnika, ponieważ może on powodować pęcznienie i rozpuszczenie farby.

Tak samo, albo nawet bardziej, niż zabiegi konserwacyjne istotne jest utrzymywanie stałych i korzystnych warunków mikroklimatu w muzeach czy galeriach sztuki. W tym celu pomocne będzie rozmieszczenie w tych placówkach profesjonalnych urządzeń pomiarowych, które poza wykonywaniem pomiarów najważniejszych parametrów (tj. temperatura oraz wilgotność), dodatkowo będą powiadamiać o przekroczeniu wcześniej ustalonego zakresu wartości, co pozwoli na natychmiastową interwencję i przywrócenie optymalnych warunków. Zalecane jest utrzymywanie wilgotności względnej na poziomie pomiędzy 45 a 55%. Jej wahania mogą spowodować niszczenie obrazów przez odwarstwianie i kruszenie się farby. Nadmiar wilgoci może także skutkować rozwojem pleśni, rozpuszczaniem się kleju czy kurczeniem płótna. W przypadku łuszczącej się farby jej odchodzące fragmenty należy usunąć jak najszybciej, a resztę obrazu zabezpieczyć środkiem konsolidującym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *