Temperatura w podróży

dashboard

Podróżowanie samochodem zdecydowanie należy do tych bardziej komfortowych, szczególnie w porównaniu do kolei czy autokarów. Poza swobodą w wyborze trasy czy pasażerów ogromną zaletą aut jest możliwość dostosowania temperatury do własnych potrzeb, co, w porównaniu do transportu publicznego jest niezwykle wygodne. Czujniki temperatury są więc nieodłącznym elementem samochodu. Wbrew pozorom potrzeba ich dużo więcej, niż tylko tych, odpowiedzialnych za temperaturę w części pasażerskiej.

Samochodowe czujniki temperatury można podzielić ze względu na miejsce, w którym zostały zainstalowane – są to m.in. czujniki silnikowe, kabinowe czy paliwowe. Urządzenia te najczęściej występują w postaci termopar, termistorów, termometrów rezystancyjnych lub pirometrów. Rodzaj czujnika jest uzależniony od lokalizacji w pojeździe, przykładowo termopary będą użyte tam, gdzie wartości temperatury będą wyższe, a czas wymagany pomiaru krótszy – wręcz natychmiastowy, natomiast termometry na podczerwień – w miejscu, gdzie bezpośredni kontakt z obiektem jest niemożliwy. W przypadku termometrów rezystancyjnych wykonane pomiary są bardzo dokładne, a termistory charakteryzują się dużo niższą podatnością na zakłócenia sygnałowe niż inne rodzaje urządzeń.

W czujniki zaopatrzony jest układ chłodzenia, odpowiadający za kontrolę i stabilizację temperatury silnika. Zakres pomiarów tego urządzenia zazwyczaj mieści się pomiędzy -40°C a 130°C. Miernik temperatury znajduje się również w kolektorze dolotowym, czyli części, która doprowadza powietrze do motoru. Ma on za zadanie wykonywać pomiary temperatury pobieranego powietrza, aby nie doprowadzić do przegrzania silnika. Termometry instaluje się także wzdłuż układu paliwowego oraz smarowania w celu monitorowania temperatury oleju czy benzyny. Czujnik spalinowy umieszczony jest w układzie wydechowym. Urządzenie to zwykle składa się z platynowego opornika. Pomiary wykonane tym termometrem mają za zadanie usprawnić regulację obiegu spalin. Pirometrów używa się do mierzenia temperatury opon oraz tarczy hamulcowej. Ze względu na brak możliwości bezpośrednich pomiarów, wykonuje się je przy pomocy promieniowania podczerwonego. W zależności modelu samochodu można spotkać jeszcze dodatkowe czujniki temperatury – np. w przypadku podgrzewanych siedzeń oraz oczywiście mierniki temperatury powietrza wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.

2 komentarze do “Temperatura w podróży

  1. Platynowy opornik to coś co warto z samochodu zawinąć. Ile tam tej platyny jest? Może zamiast katalizatorow wejsc w specjalizacje opornikow.

Skomentuj Seba King Kalisz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *